دوربین مداربسته

دوربین پلاک خوان چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

دوربین پلاک خوان

دوربین‌های پلاک خوان به صورت خودکار قادر به تشخیص و تصویربرداری از انواع پلاک های ماشین در شرایط نوری مختلف هستند. وقتی به خرید و نصب دوربین‌های پلاک خوان مراجعه می‌کنید ممکن است با دو عبارت LPR و ANPR مواجه شوید، اما قبل از این‌که تفاوت این دو را متوجه شوید بهتر است بدانید که کاربرد دوربین‌های پلاک خوان در مکان‌های مختلف رو به افزایش است. یکی از دلایل فروش بالا و استقبال از این نوع دوربین‌ها کمک به تشخیص به موقع بسیاری از تخلفات مانند سرقت خودرو، درگیری‌های موجود در تصادفات و سایر جرائم است. استفاده از دوربین‌های پلاک خوان روش اثبات شده و قابل اطمینانی است که در ادامه عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان را به شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

دوربین پلاک خوان چیست و تفاوت LPR و ANPR

همان‌طور که در بالا گفته شد دوربین پلاک خوان دوربین مداربسته‌ای‌ است که می تواند پلاک خودرو را در هر شرایط نوری تشخیص و ثبت کند. عمل شناسایی در دوربین به صورت استخراج اعداد و حروف درج شده در پلاک انجام می‌شود. در شرایط نوری خاص این دوربین نیاز به قابلیت‌هایی دارد که بتواند اثر منفی بی نوری یا نور شدید را خنثی کند. اما تفاوت دو اصطلاح LPR و ANPR در چیست؟ در واقع LPR و ANPR هر دو اصطلاح مختلف برای توصیف سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد استفاده در تشخیص و ضبط پلاک خودرو توسط دوربین‌های پلاک خوان هستند.

ANPR

ANPR مخفف عبارت (Automatic Number Plate Recognition) است و معنی آن تشخیص خودکار شماره پلاک می‌باشد. ANPR اصطلاحی است که معمولا در توصیف نرم‌افزاری استفاده می‌شود که ورودی دوربین LPR را می‌گیرد. سپس با استفاده از نرم‌افزار نوشته های عددی و حروفی روی یک پلاک را تشخیص می‌دهد. مرحله بعد ذخیره شماره پلاک و یا مطابقت دادن آن با پایگاه داده است.

LPR

LPR مخفف عبارت (License Plate Recognition) است و معنی آن مجوز تشخیص پلاک خودرو می‌باشد. LPR اصطلاحی است که معمولا برای توصیف دوربین‌های مداربسته تخصصی با قابلیت‌های بالا استفاده می‌شود. این دوربین‌ها قادر به مقابله با چالش‌ها و مشکلات مربوط به ثبت پلاک هستند. این چالش‌ها می‌توانند سرعت خودرو، مه، دید در شب و مواد بازتابنده روی پلاک باشند.

دوربین پلاک خوان چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

عملکرد دوربین پلاک خوان

دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند پلاک خودرو‌ها را حتی بین لاین‌های مختلف جاده و خیابان و در شرایط آب و هوایی یا نور نامساعد تشخیص دهند. این دوربین‌ها اطلاعات به دست آمده را به مرکز مدیریت هوشمند دستگاه ضبط DVR ارسال می‌کنند. بنابراین، زمانی که یک وسیله نقلیه از برابر یک دوربین LPR (دوربین پلاک خوان) عبور می‌کند شماره پلاک آن توسط دوربین خوانده می‌شود و سپس به سرعت سوابق و دیتاهای آن از رویدادهای از قبل ضبط شده موجود در حافظه دستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی نکات جالب در مورد دوربین‌های مداربسته پلاک خوان این است که اطلاعات تمامی تصاویر ثبت شده توسط دوربین از وسایل نقلیه عبوری ذخیره می‌گردند که این اطلاعات شامل پلاک خودروهایی که دچار تخلف نیز نشدند هم می‌شود. اکثرا برای بررسی‌های بیشتر اطلاعات تمام خودروهای عبوری مورد نیاز خواهد بود.

مزایای دوربین پلاک خوان

  • امنیت بالا: اطلاعات کدگذاری شده بر روی سرورهای با ظرفیت ذخیره سازی بالا ضبط می گردند و در هر زمانی در دسترس اند.
  • ارائه شواهد معتبر: تصاویر و اطلاعات ضبط شده توسط این دوربین ها از قبیل شماره پلاک، زمان و تاریخ و محل نصب دوربین می توانند به عنوان مدارک معتبری در صورت وقوع جرم به دادگاه ارائه شوند.
  • دارای لنزهای موتوردار
  • استحکام بالای دوربین: کارایی و بازده بالا در شرایط آب و هوایی نا مناسب
  • امکان پوشش سطح جاده یا خیابان تا دو لاین توسط هر دوربین
  • امکان ذخیره اطلاعات و ارائه لیست از وسایل نقلیه عبوری متخلف
  • کنترل و شناسایی موانع فیزیکی در جاده

قابلیت‌های نصب دوربین پلاک خوان

  • نصب آسان در تمامی ساختارهای موجود:

دوربین‌های پلاک خوان چند منظوره را می‌توان بر روی هر زیر ساختی نصب کرد. ساختارهایی که برای نصب دوربین پلاک خوان بیشترین استفاده را دارند مانند چراغ های راهنمایی، ورودی پارکینگ‌های عمومی، پایه‌ی چراغ های نصب شده در حاشیه خیابان و یا پل ها هستند. این امر باعث می‌شود تا نصب و راه‌اندازی آن در زمان بسیار کوتاهی انجام شود. انتقال دیتا و جریان الکتریکی آن نیز می‌تواند توسط یک کابل واحد انجام گیرد.

  • راه‌اندازی و تنظیمات آسان:

این دوربین ها را به راحتی می توان از راه دور و از طریق یک برنامه انتقال تصویر در گوشی یا تبلت کنترل کرد. راهنمای نصب دوربین پلاک خوان که در جعبه قرار داده شده، مراحل مهم نصب و راه اندازی آن را بخوبی نشان می‌دهد. راه اندازی این دوربین‌ها پیچیدگی خاصی ندارند. شما همچنین می‌توانید در صورت نیاز برای نصب، تیم فنی و تخصصی مستر دیجیتال را به محل خود اعزام کنید. (تماس با مستر دیجیتال)

  • استفاده آسان به دلیل عملکرد اتوماتیک:

به محض روشن شدن و ثبت اطلاعات، دوربین به طور اتوماتیک شروع به نظارت بر عملکرد سوژه‌ها و محیط اطراف خود می‌کند. سنسورهای دوربین ابتدا شرایط نور و روشنایی را تشخیص می‌دهند و کیفیت تصویر را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند. حالت دوربین به طور خودکار هنگامی که سطح نور به کمتر از آستانه روشنایی استاندارد برسد (هوا تاریک شود) به صورت اتومایتک قابلیت Night Mode آن روشن می‌شود تا تصاویر خوبی داشته باشیم. در صورتی که دوربین در معرض دستکاری‌های عمدی قرار گیرد سنسورهای تشخیص حرکت در دوربین سریعا سیستم آلارم را فعال می‌کنند و پایگاه خبر می‌دهند. همچنین در صورتی که کیفیت خواندن پلاک خودروها به زیر سطح استاندارد برسد نیز سیستم هشدار فعال می‌شود. (مثلا در هوای بارانی سنگین یا کثیف شدن لنز دوربین و...)

  • قابلیت انتخاب آپشن‌های مختلف دوربین:

این دوربین‌ها را می‌توان در دو حالت اصلی تنظیم کرد. اولین حالت که دوربین به طور خودکار تصویر هر خودرویی را که وارد دید میدانی آن می‌شود ثبت می کند. در حالت دوم، تنها وسایل نقلیه‌ی خاصی که توسط سنسورهای خارجی دوربین ثبت می شوند. به این ترتیب، تا دو لاین در جاده در یک جهت یا در دو جهت مخالف پوشش داده می‌شوند.

کاربردهای دوربین پلاک خوان

  • دوربین پلاک خوانی جاده ای:

سیستم دوربین‌های پلاک خوان خودرو در جاده‌ها و بزرگراه‌ها جهت تشخیص پلاک ماشین‌های در حال حرکت با سرعت بالا است. این دوربین‌ها پلاک خودروهای متفاوت و با هر سرعتی و در هر لاینی را می‌توانند ثبت کنند. به این ترتیب با کمک این سامانه ، تخلفات رانندگی مانند سرعت غیر مجاز و عبور از چراغ قرمز توسط پلیس کنترل و ثبت می‌شود.

  • دوربین پلاک خوان پارکینگ:

این دوربین‌ها جهت کنترل تردد پارکینگ‌های عمومی و خصوصی، هم برای پارکینگ‌هایی که قبض صدور می‌کنند و هم برای پارکینگ‌های عمومی و خصوصی که با کارتخوان‌های RFID مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این صورت که با نزدیک کردن کارت به محل کارتخوان تصویر خودرو ثبت شده به همراه اطلاعات دیگر آن روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. به این ترتیب به صورت اتوماتیک هزینه پارکینگ محاسبه شده و بعد از پرداخت، خودرو اجازه خروج را دارد.

  • دوربین پلاک خوانی سازمانی:

از این سیستم جهت کنترل و نظارت بر روی عبور و مرور تمام وسایل نقیه در سازمان‌ها به دلایل مسائل امنیتی و حراستی استفاده می‌شود تا تردد آن‌ها کنترل شود. به دلیل می‌توان پلاک خودروهای مجاز را از قبل در پایگاه داده سیستم مداربسته تعریف کرد تا در صورت ورود خودروی غیر مجاز مانع از آن شود.

کیفیت دوربین پلاک خوان

برای ثبت پلاک خودرو کیفیت تصویر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر دوربین‌های مداربسته معمولی را مورد استفاده قرار دهید خواهید دید در مواقع خاص پلاک خودرو قابل تشخیص نیست. شرایطی همانند تابش نور چراغ ماشین به لنز که مانع از دیده شدن پلاک می‌شود. دوربین مداربسته پلاک خوان باید دارای قابلیت‌هایی باشد که در این شرایط نیز به درستی و دقیق عمل کند. دوربین‌های پلاک خوان را معمولا از دوربین‌های موتورایز انتخاب می کنند زیرا تنظیم دستی زوم دوربین در هر لحظه کار چندان راحتی نیست.

انواع کیفیت دوربین پلاک خوان:

قابلیت HLC: این قابلیت در دوربین باعث می‌شود پلاک ماشین با وجود تابش نور شدید ماشین به لنز دوربین تشخیص داده شود.

قابلیت WDR: این ویژگی در دوربین در ساعت‌هایی که نور خورشید از مقابل به دوربین می‌تابد مانع از سیاه شدن تصویر می‌شود. در نتیجه در زمانی که نور محیط مقابل بیشتر از نور محیط دوربین است پلاک ماشین همچنان به درستی ثبت می‌شود.

قابلیت ROI: قابلی است که کمک می‌کند دوربین روی پلاک خودرو تمرکز بیشتری داشته باشد و تصاویر را با جزئیات کامل ثبت کند. در مقابل تصاویر نقاط دیگر به صورت یک نمای کلی ارائه می‌شود. این موضوع به کاهش هزینه‌های ذخیره سازی و پهنای باند نیز کمک می‌کند.

قابلیت Defog: ضد مِه بودن دوربین‌های تشخیص پلاک به علت مکان نصب آن‌ها و شرایط آب و هوایی در فصول مختلف سال یک ضرورت مهم است.

از قابلیت‌های دیگر در دوربین‌های تشخیص پلاک به علت حساسیت کاربری آن‌ها لزوم ویژگی مقاومت در برابر نویز را می‌توان نام برد. ضمن این‌که اکثرا در محیط‌های بیرونی نصب می شوند و بیشتر در معرض وزش باد و لرزش قرار می‌گیرند پس در نتیجه لازم است قابلیت های 3D DNR، EIS و OIS در دوربین های تشخیص پلاک وجود داشته باشند.

نرم‌افزار دوربین پلاک خوان

نرم‌افزار دوربین پلاک خوان، یک سیستم جامع مدیریت تردد وسایل نقلیه است. این نرم‌افزار با اتصال به دوربین‌های امنیتی می‌تواند شماره پلاک و سایر اطلاعات کامل خودرو های درحال تردد را ثبت کند. سپس با اتصال به راهبند (درب ورود یا گارد ورود به پارکینگ) امکان مدیریت هوشمند و زمان بندی شده تردد را امکان پذیر می‌کند.

ویژگی‌های مهم نرم‌افزار دوربین پلاک خوان:

  • ثبت پلاک خودرو های در حال تردد
  • تعریف مالکین همچون: نام، توضیحات و تصویر مالک به تعداد بالا
  • تعریف خودرو به تعداد دلخواه
  • اتصال خودکار به دوربین های نظارتی
  • پردازش خودکار جریان (stream) دوربین و شناسایی پلاک به محض قرارگیری خودرو در مقابل دوربین مداربسته
  • ذخیره سازی اطلاعات تردد شامل: تاریخ و ساعت ورود، مجاز بودن خودرو، شماره و تصویر پلاک و تصویر کامل خودرو
  • اتصال به انواع آلارم
  • اتصال به راه بند یا گیت ورودی
  • بازکردن خودکار راهبند برای خودروهای مجاز
  • تعیین زمان مجاز تردد برای هر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 6 =