دوربین مداربسته

دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) بپردازیم و کاربرد آن و چه مزایا و معایبی دارد را توضیح دهیم.

دوربین اسپید دام (Speed Dome) یکی از قوی‌ترین دوربین‌های مداربسته جهت کنترل تردد و بررسی جزییات بیشتر است. دوربین مدا‌ربسته اسپید دام با نام هایی همچون دوربین گردان، دوربین PTZ (که مخفف Pan Tilt Zoom است)و دوربین چرخشی در بازار شناخته شده است. این دوربین‌ها از نظر ظاهر متشابه دوربین‌های دام هستند اما با این تفاوت که قابلیت چرخش دارند و بسیار پیشرفته‌تر و حساس‌تر می‌باشند.دوربین‌های اسپیددام به دلیل قابلیت زاویه چرخش به جهات مختلف و قدرت زوم بسیار بالا رونق زیادی دارند. از لحاظ شکل ظاهری بدنه یک پایه با توجه به شرایط نصب دارد.

اصطلاح PTZ در دوربین‌های ‌اسپید دام چیست؟

در واقع در دوربین PTZ این سه حرف مخفف سه کلمه Pan-Tilt-Zoom است به شرح ذیل:

  • Pan: به معنی چرخش کامل 360 درجه از چپ به راست و برعکس است.
  • Tilt: به معنی حرکت به سمت بالا و پایین است. در برندها و مدل های مختلف میزان چرخش متفاوت است.
  • Zoom: قدرت زوم اپتیکال که با x نمایش داده می شود و در مدل های مختلف متفاوت است.

مهم‌ترین کاربرد این دوربین‌ها پوشش نظارتی همه جانبه در محیط‌های وسیع و بزرگ مثل سوله‌ها، چهارراه‌ها، برج‌ها و … است. با وجود فردی به عنوان اپراتور برای نظارت این دوربین‌ها می‌توان بیشترین بهره را از وجود این دوربین برد. برداشت اشتباهی از نظارت همه جانبه می‌شود و آن نظارت همه جهات در تمام لحظه، در حالی که این گونه نیست. این دوربین در هر لحظه فقط یک زاویه را پوشش می دهد.

اصطلاح PTZ در دوربین‌های ‌اسپید دام چیست؟

ویژگی‌های منحصر به فرد دوربین‌ اسپید دام

یکی از ویژگی‌های مورد توجه و منحصر به‌فرد دوربین اسپید دام برنامه‌ریزی عملکرد دوربین که شامل: چرخش، زوم، توقف است اشاره کرد. از دیگر موارد می‌توان به حضور نوعی دوربین مداربسته اسپید دام در بازار که دارای دید در شب فوق‌العاده است، قابلیت ردیابی سوژه یا Auto Tracking که می‌توانند در صورت ورود سوژه غیرمتعارف به محل آن را ردیابی کرده و موقعیت آن را در هر لحظه دنبال کنند.

مدل دیگری از دوربین مداربسته اسپید دام با ویژگی ضد انفجار است. این نوع از دوربین Speed dome بیشتر مناسب برای نصب در محیط‌هایی با ریسک انفجار بالا همانند مناطق گازی نفتی، نظامی و … است. دوربین اسپید دام با خصوصیت ضد‌خوردگی از دیگر نمونه‌های این دوربین هیجان انگیز است که بیشتر در محیط هایی مثل پالایشگاه‌ها کاربرد دارد.

دوربین‌های مداربسته اسپید دام از گواهینامه IP66 برخوردار هستند و این باعث مقاوم بون آن‌ها در برابر برف و باران و… می شود. این دوربین‌ها دارای قابلیت بزرگ‌نمایی 1، 5، 12، 20، 23، 30 می‌باشند. هرچه میزان بزرگ‌نمایی در دوربین بیشتر باشد، کیفیت در تصاویر زوم شده نیز بیشتر است.

لنز تیره رنگ به‌کار رفته در دوربین مداربسته اسپید دام باعث شده تشخیص این‌که دوربین مداربسته در حال ضبط است یا خیر سخت شود. این دوربین ها دارای قابلیت تنظیم نور سفید هستند که این ویژگی کمک می‌کند تا تصاویری که بسیار روشن و یا تیره هستند بهتر دیده شوند. از مزیت بسیار کاربردی دوربین‌های گردان قابلیت کنترل از راه دور آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید به‌راحتی با کمک نرم‌افزاری‌های کامپیوتری یا اپلیکیشن موبایل (مثل نرم‌افزارهای انتقال تصویر) زاویه دوربین، میزان زوم و سایر تنظیمات دوربین را به‌راحتی انجام دهید.

اما از همه جذاب‌تر قابلیت زوم اپتیکال که از قابلیت‌های متمایز کننده این نوع دوربین است نباید غافل شد. دوربین گردان یا PTZ (اسپید دام) قدرت زوم بسیار بالاتری نسبت به سایر دوربین‌ها دارد. با فرض این که مقدار زوم اپتیکال 10x باشد دوربین تصویر را 10 برابر فاصله واقعی جلو می‌آورد.

معایب دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین‌های مدار بسته اسپید دام تنها یک زاویه را در هر لحظه پوشش می‌دهند به همین دلیل توانایی پوشش تمامی نقاط را در یک لحظه ندارند.

به دلیل پیشرفته بودن این نوع از دوربین، برای تنظیم و مانیتورینگ، به یک یک اپراتور نیاز است. این دوربین دارای حالت‌های‌ برنامه ریزی شده است، اما در صورت استفاده از این حالت نیز، نیاز به حضور اپراتور وجود دارد.

بعضی از دوربین‌های اسپید دام دارای قابلیت دید در شب یا IR هستند. متاسفانه برد دید در شب با برد دید در روز بسیار متفاوت می‌باشد و مقدار برد در شب کم‌تر است که به همین دلیل در کنترل بهتر محیط‌های بزرگ باید نور موجود در محیط مناسب باشد.

دوربین‌های مداربسته اسپید دام به دلیل امکانات و کاربردهای خیلی بیشتر دارای ساختار پیچیده‌تری نسبت به دوربین های معمولی هستند به همین دلیل احتمال خراب شدن آن‌ها نسبت به سایر دوربین‌ها وجود دارد که با خرید از برندهای معتبر جای نگرانی‌ای نیست.

دید در شب دوربین اسپید دام

در بعضی از دوربین‌های اسپید دام مثل داهوآ و هایک ویژن قابلیت دید در شب فوق العاده‌ای وجود دارد. این قابلیت که بصورت لیزری است و بسیار مناسب برای نظارت عمومی بر جاده‌ها و ترافیک خصوصا هنگام شب است. به طور مثال یکی از این مدل‌ها با قابلیت دید در شب لیزری بردی تا ۵۰۰ متر دارد.

مدل دیگری از دوربین‌های اسپید دام وجود دارد که با لنز Day-Night تصاویری با کیفیت بالا در محیط‌های کم‌نور ثبت می‌کند و با زوم اپتیکال 30X جزئیات بیشتری را در فضای وسیع ارائه می‌دهد. این دوربین‌ها اکثرا می توانند تا مسافت‌های چند کیلومتری را نیز تصویر دهند.

عوامل تاثیرگذار برای استفاده از دوربین مداربسته اسپید دام

  • اپراتور یا نگهبان: یکی از موارد مهم در هنگام خرید دوربین اسپید دام حضور فردی برای تنظیم و مانیتورینگ دوربین است. چرا حداکثر کارایی دوربین‌های اسپید دام زمانی است که اپراتور در محل حضور داشته باشد تا از امکانات بیشتر این دوربین‌ها به طور کامل استفاده شود.
  • نصب و راه‌اندازی: همان‌طور که گفته شد دوربین‌های اسپید دام مناسب برای نصب در محیط‌های وسیع هستند که امکان تصویربرداری در جهات مختلف را فراهم می‌کنند. دوربین‌های اسپید دام به دلیل قدرت زوم بالا برای مکان‌های کوچک توصیه نمی‌شود.

کیفیت تصویر در دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین‌های اسپیددام حال حاظر رایج در بازار (در زمان نگارش این مقاله) بصورت 2، 3، 4، 5، 8 مگاپیکسل عرضه می‌شوند. البته دقت داشته باشید در هنگام انتخاب و خرید این نوع از دوربین‌ها باید میزان زوم نسبت به کیفیت تصویر بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون با 1X زوم کردن گاهی میتوان نیاز به دوربین با مگاپیکسل بیشتر را بر طرف نمود. بنابراین در بسیاری از موارد در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشاوره درباره دوربین‌های اسپید دام، کارشناسان مستر دیجیتال به صورت کاملا رایگان در خدمت شما عزیزان هستند تا در این راستا یاری‌رسان شما عزیزان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =